Paragrafen

Kapitaalgoederen

Onderhoudsniveau
Jaarlijks worden alle openbare verhardingen onderworpen aan een visuele inspectie volgens de CROW-systematiek. De verzamelde gegevens leggen we vast in het wegbeheersysteem.

De gemeente onderhoudt niet alle verhardingen volgens de CROW-normen. We kijken onder meer naar de functie van de verharding. Deze functie is uitgesplitst in een zevental categorieën:
1.   Doorgaande wegen;
2.   Kernontsluitingswegen;
3.   Woonstraten;
4.   Landbouwontsluitingswegen;
5.   Landbouwwegen;
6.   Fietspaden;
7.   Voetpaden.

De verhardingen met categorie 1 en 2 worden nagenoeg volgens de CROW-normen opgevoerd. Bij categorie 3, 6 en 7 tolereren we meer schade. De verhardingen in de categorie 4 en 5 worden pas opgevoerd als de schade zodanig ernstig is dat de verkeersveiligheid in het geding komt. Na bovenstaande toetsing ontstaat een technische en financiële onderhoudslijst voor de komende drie jaar: de meerjarenplanning REAL. Ieder voorjaar - na de weginspecties - wordt deze meerjarenplanning aangepast, afgestemd met de andere vakgebieden en vastgesteld door het college. Deze lijst vormt de basis voor het jaarlijkse onderhoudsinvesteringsprogramma.

Prioriteringssysteem
Om verantwoorde keuzes te kunnen maken uit de lijst van wegenprojecten is een eigen prioriteringssysteem ontwikkeld dat door de gemeenteraad is vastgesteld op 8 maart 2018. Verkeersveiligheid, de kans op mogelijke schadeclaims, comfort en de gevolgkosten bij uitstel van onderhoud zijn betrokken in deze systematiek. Immers, een weg kan er goed uitzien terwijl uitstel van onderhoud leidt tot hogere kosten op langere termijn. De plattelandswegen (categorie 4 en 5) hebben een eigen prioriteringssysteem, waarbij ook wordt gekeken naar het fietsverkeer en recreatief gebruik.

Stand van zaken wegenonderhoud
In onderstaande tabel is de stand van zaken met betrekking tot het wegonderhoud zichtbaar.

Wegfunctie

Op orde

Doorgaande wegen

90 %

Kernontsluitingswegen

75 %

Woonstraten

65 %

Fietspaden

70 %

Voetpaden

50 %

Landbouwontsluitingswegen

30 %

Landbouwwegen

10 %

In onderstaande tabel zien we het aantal km van de verschillende typen wegen.

Omschrijving

Aantal km 2023

Doorgaande wegen

143

Kernontsluitingswegen

59

Woonstraten

86

Landbouwontsluitingswegen

52

Landbouwwegen

153

Fietspaden

136

Voetpaden

78

Reservering wegengelden
Afgesproken is dat restkredieten weer ingezet worden voor groot onderhoud wegen. Hieraan ligt een collegebesluit ten grondslag.

Beleidskader

Klein onderhoud
Onder klein onderhoud verstaan we het aanbrengen van slijtlagen, het dichten van scheuren in asfalt, het plaatselijk repareren van slechte plekken, het dichten van kleine gaten en het oplossen van calamiteiten. Op basis van de jaarlijkse visuele inspectie van de wegen stellen we een project ‘klein wegenonderhoud’ op. De calamiteiten en onderhoudsmaatregelen voeren we binnen het beschikbare budget uit.

Groot onderhoud
Op basis van de meerjarenplanning REAL stelt het college in het voorjaar het onderhoudsinvesteringsprogramma vast. Deze wordt ter informatie aangeboden aan de gemeenteraad. Conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid worden de projecten in de markt gezet. Voor de jaren 2018-2023 is een miljoen euro extra beschikbaar gesteld. Conform beleid investeren we ca. € 400.000 euro per jaar in plattelandswegen.
Vanaf 2024 is inmiddels het extra miljoen structureel opgenomen in de begroting.

Speerpunt groot onderhoud 2023
1. Hoofdstraat/Zuiderdiep Nieuw-Buinen (Noorderstraat - Drentse Mondenweg)
De reconstructie behelst de vernieuwing van het totale wegprofiel (weg, voetpad, parkeerstrook en groen). De afgelopen jaren is het plan technisch voorbereid in samenspraak met de aanwonenden en belanghebbenden. Uitvoering stond gepland in 2022, maar op verzoek van met Plaatselijk Belang Buinerveen - Nieuw Buinen is uitvoering uitgesteld naar 2023 i.v.m. de viering van het 200 jarig bestaan van Buinerveen-Nieuw Buinen.

Financiën
Op basis van ons wegenareaal is jaarlijks € 2.100.000 investeringsruimte noodzakelijk om de verhardingen volgens afgesproken systeem te onderhouden. Tijdens de vaststelling van IBOR is voldoende budget beschikbaar gesteld.

De kwaliteit van met name plattelandswegen is nog niet op orde. Afhankelijk van het resultaat van de aanbestedingen is het mogelijk een deel van het tekort in te lopen.

Sterke stijging materiaal- en brandstofprijzen
Door Corona en de oorlog in Oekraïne zijn de energie- en bouwstofprijzen in de civiele sector fors gestegen. Vergeleken met het prijspeil van 1 januari 2021 en 1 april 2022 rekent het CBS met een stijging van 25,8% (!). Vanwege deze prijsstijging zijn de wegenbudgetten voor 2023 (eenmalig) met 15% verhoogd. Afhankelijk van de prijsontwikkelingen kan er waarschijnlijk iets minder uitgevoerd worden voor hetzelfde geld.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2022 16:51:49 met de export van 10/03/2022 12:33:27