Wij willen kwalitatief goed toegerust personeel, een goede werkomgeving, goed werkgeverschap en een prettige werksfeer. Dit gold altijd al, maar des te meer nu diverse ontwikkelingen een stevig beroep blijven doen op de flexibiliteit en inzet van veel van onze medewerkers. Door corona is de manier waarop we ons werk uitvoeren ingrijpend veranderd. Dat vraagt veel van onze medewerkers.
Waar de aard van de werkzaamheden het toestaat, bieden wij medewerkers de mogelijkheid en de faciliteiten om thuis of op locatie te werken. Daarmee kunnen zij zelf kiezen waar ze het meest effectief hun werk kunnen doen.
Verzuim
Het verzuimpercentage in 2022 ligt hoger dan in 2020 en 2021 en ook iets hoger dan in 2019. Hoewel de meeste verzuimsituaties goed in beeld zijn en adequaat worden gemonitord, willen we de komende tijd extra aandacht besteden aan aspecten die het ziekteverzuim mogelijk beïnvloeden. Dat gaat zowel over werkgeluk en zelforganisatie als over zaken als energie-armoede en zorgen over de kosten van levensonderhoud. Het borgen van de onderlinge verbinding binnen onze organisatie blijft daarnaast een speerpunt.
Opleiding, vorming en training
Ons opleidingsbudget bedraagt ongeveer 2% van de totale loonsom. Samen met onze BOCE partners hebben we de zogenaamde BOCE-academie opgericht. Dit is de verzamelnaam voor initiatieven gericht op leren en ontwikkelen binnen de gemeentelijke organisaties Borger-Odoorn, Coevorden en Emmen. Een aanbod aan scholing en bijeenkomsten helpt medewerkers zich te ontwikkelen en persoonlijk leiderschap te tonen. Op die manier kunnen zij een betekenisvolle bijdrage leveren aan de veranderende samenleving. In het najaar van 2022 is in de BOCE-academie extra opleidingsaanbod toegevoegd om medewerkers te faciliteren voor het werken binnen de Omgevingswet (nu bekende ingangsdatum 1-1-2023).
In de afgelopen jaren is het aandeel digitale trainingen, opleidingen en masterclasses fors toegenomen. Dat zal zich ook in 2023 gaan voortzetten.
Volumeafspraak bedrijfsvoering
Wij hebben met uw raad een zogenaamde volumeafspraak. Deze afspraak houdt in dat de budgetten voor personele kosten jaarlijks met 3% geïndexeerd worden. Deze indexering wordt ingezet voor:
- CAO ontwikkelingen;
- Premies en sociale lasten;
- Organisatieontwikkelingen.
Huidige CAO
De huidige CAO is op 31 december 2022 verlopen. De onderhandelingen over een nieuwe CAO zijn nog in volle gang en laten zich nog niet voorspellen.
Bedrijfsvoering in cijfers
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Basisbedrag (structureel) | 14.425.459 | 15.102.959 | 15.527.405 |
Mutaties: | |||
A Index volume afspraak: | |||
- Index (3%; 2019/2020 2%) | 361.000 | 424.446 | 465.822 |
- cao 2019 en 2020 boven 2% | |||
B Autonome ontwikkelingen | -60.000 | ||
C Bestuurlijke ambitie | 500.000 | ||
D Bedrijfsvoering | |||
E. ‘Kiezen voor de toekomst’ | 376.500 | ||
Totaal Salariskosten (€) | 15.102.959 | 15.527.405 | 16.493.227 |
ICT (€) | 1.727.393 | 1.727.393 | 1.779.215 |
Voertuigen/machines (€) | 620.079 | 620.079 | 620.079 |
Overig (€) | 1.467.395 | 1.467.395 | 1.467.395 |
( Wettelijke) beleidsindicatoren: | |||
FTE | 208,04 | 209,4 | 214,53 |
Formatie per 1.000 inwoners | 8,15 | 8,12 | 8,35 |
Bezetting per 1.000 inwoners | 7,72 | 7,19 | 7,77 |
Apparaatskosten per inwoner | 740,16 | 749,70 | 794,35 |
Externe inhuur in %-age loonsom | 3,86 | 1,90 | 3,34 |