Onze inwoners

Wat mag het kosten?

Toelichting budgetten Sociaal Domein

Jeugdhulp (taakvelden 6.72 en 6.82)
Inmiddels is het nieuwe woonplaatsbeginsel in werking getreden en dat heeft een zichtbaar effect op onze budgetten. We zien namelijk dat we aanzienlijk minder kosten maken. We verwachten in 2022 uit te komen op circa € 6,8 miljoen aan kosten. Voor de meerjarenraming hebben we deze prognose als uitgangspunt genomen.

Budget jeugd

W 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Jeugdbudget tv 6.72

6.300.000

6.928.994

6.691.994

6.017.994

6.017.994

6.002.994

Jeugdbudget tv 6.82

500.000

559.559

559.559

559.559

559.559

559.559

Verlaging Wmo hh

-300.000

-300.000

-300.000

-300.000

-300.000

Nieuw jeugdbudget

6.800.000

7.188.553

6.951.553

6.277.553

6.277.553

6.262.553

Zichtbaar in bovenstaande tabel is de verlaging van het jeugdbudget ten gunste van de Wmo huishoudelijke hulp. Het budget Wmo huishoudelijke hulp dient namelijk te worden verhoogd vanwege oplopende kosten als gevolg van het abonnementstarief en de vergrijzing. In de meicirculaire 2022 is bekend gemaakt dat het Rijk plannen heeft het abonnementstarief aan te passen. De verwachte implementatietijd is lang en inwerkingtreding gaat niet voor 1 januari 2025 gerealiseerd worden. Zodoende zijn we genoodzaakt om het Wmo budget huishoudelijke hulp structureel te verhogen in verdere afwachting van wanneer de plannen hieromtrent gereed zijn.

Vanaf 2026 kent de verwachte compensatie voor jeugdhulp vanuit het Rijk een forse terugval. In 2027 is de verwachte compensatie zelfs geheel nihil. Zodoende zijn we genoodzaakt om voor de jaren 2026 en 2027 een extra onttrekking aan knop 1 saldo begroting te doen om het jeugdbudget op niveau te houden. In 2026 gaat het om € 520.000 en in 2027 om € 993.000.

De terugval in het budget vanaf 2025 wordt verklaard doordat we in de meerjarenraming jeugdhulp lagere budgetten hebben opgenomen vanwege verwachte lagere kosten waar het Rijk garant voor staat. Het Rijk werkt namelijk aan een hervormingsagenda Jeugd waar de besparingen uit moeten blijken. Voorbeelden van mogelijke besparingen zijn de invoering van een eigen bijdrage of het overdragen van de zwaarste jeugdzorg aan provincie of Rijk met als doel om dit efficiënter te kunnen organiseren.

Wmo
Op basis van de huidige prognose verwachten we in 2022 geen tekorten. Duidelijk is alleen wel dat in de meerjarenraming 2023-2027 het Wmo budget voor de huishoudelijke hulp ontoereikend is en dat er vanuit het Rijk op korte termijn geen oplossing komt voor het abonnementstarief. De kosten van de huishoudelijke hulp zijn de laatste jaren behoorlijk toegenomen als gevolg van het abonnementstarief en de vergrijzing. Zodoende is het voorstel om het budget voor de huishoudelijke hulp structureel met € 400.000 te verhogen ten laste van jeugdhulp en bijstand. We zien binnen de jeugdhulp en bijstand afnemende kosten in 2022 en zien kans om het tekort hieruit te dekken.

Budget huish. hulp

W 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Wmo budget HH

2.900.000

2.480.000

2.480.000

2.480.000

2.480.000

2.480.000

Verhoging jeugdbudget

300.000

300.000

300.000

300.000

300.000

Verhoging buffer bijstand

100.000

100.000

100.000

100.000

100.000

Nieuw budget HH

2.900.000

2.880.000

2.880.000

2.880.000

2.880.000

2.880.000

Bijstand, minima en andere inkomensregelingen (taakveld 6.3)
Het aantal mensen in de bijstand zit op een laag niveau. Ook bij de minima regelingen verwachten we in 2022 geen tekorten. Daarom is het voorstel om de buffer voor tekorten die we in de begroting voor bijstand hebben opgenomen te verlagen met structureel € 100.000. Deze buffer is oorspronkelijk ingesteld om tekorten ten opzichte van de BUIG uitkering af te dekken, maar de laatste jaren hebben we hier geen gebruik van hoeven maken. Na verlaging van de € 100.000 resteert nog circa € 150.000 buffer waarmee we eventuele tekorten in toekomstige jaren kunnen opvangen.

Begrote baten en lasten

Hieronder geven we de begrote baten en lasten per taakveld weer. De cijfers van de rekening 2021 zijn gebaseerd op de vastgestelde jaarstukken 2021. De cijfers van de begroting 2022 zijn conform de cijfers van de Bestuursrapportage 2022-I, aangevuld met de budgetten van ‘nog uit te voeren werken' en enkele administratieve begrotingswijzigingen. De cijfers van de begroting 2023 zijn zoals de begroting 2023 is opgesteld.

Onze inwoners

Begroting 2023

Begroting 2022

Rekening 2021

Taakvelden

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

0.2

Burgerzaken

812

357

455

934

349

585

1.002

293

708

4.1

Openbaar basisonderwijs

139

24

115

137

24

113

130

16

114

4.3

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1.373

380

993

1.857

410

1.447

1.440

484

956

5.1

Sportbeleid en activering

450

37

413

450

37

413

420

133

287

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

1.787

1.787

2.150

159

1.991

1.530

70

1.460

6.2

Wijkteams

4.405

4.405

3.992

3.992

3.893

29

3.864

6.3

Inkomensregelingen

9.445

7.931

1.513

9.826

8.247

1.579

8.683

8.436

247

6.4

Begeleide participatie

5.371

5.371

5.758

5.758

5.024

462

4.563

6.5

Arbeidsparticipatie

879

15

864

956

15

941

656

12

644

6.6

Maatwerkvoorziening (WMO)

740

10

729

859

10

848

837

7

829

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

6.166

106

6.060

6.513

106

6.407

6.290

127

6.163

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

6.707

78

6.629

6.823

78

6.746

7.825

57

7.768

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

20

20

20

20

22

22

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

560

560

560

560

583

583

7.1

Volksgezondheid

1.064

1.064

1.315

1.315

1.084

106

978

Totaal x € 1.000

39.918

8.938

30.978

42.150

9.435

32.715

39.419

10.232

29.186

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2022 16:51:49 met de export van 10/03/2022 12:33:27