Sociaal Domein

Ontwikkelingen Sociaal Domein

De piek van de coronapandemie lijkt voorbij, maar de onzekere tijden duren nog voort. Zoals hierboven ook al aangestipt heeft Nederland te maken met een energiecrisis, stijgende inflatie, personeelstekorten, een vluchtelingencrisis, een wooncrisis en de gevolgen van corona. De bestaanszekerheid in Nederland staat onder druk. Daarnaast wijzen de demografische ontwikkelingen in Borger-Odoorn op een sterke vergrijzing van onze inwoners. De effecten en gevolgen van de verschillende ontwikkelingen zijn op dit moment nog onvoldoende voor het sociaal domein te overzien. Het is wel goed denkbaar dat de druk op het voorzieningenniveau zal toenemen en dat het Rijk meer taken en middelen hiervoor aan ons zal overdragen. We gaan daarom door met investeren in de samenwerking met onze inwoners en lokale, regionale en landelijke netwerk- en samenwerkingspartners om de verschillende uitdagingen zo goed mogelijk te kunnen aanpakken.

Jeugd en educatie
Met de lokale educatieve agenda als vertrekpunt werken wij verder samen met de partners rondom het kind en de jongere, zodat iedereen mee kan doen vanuit zijn eigen unieke situatie en persoon. Vanuit verschillende domeinen (gezin, educatie, onderwijs, zorg, kinderopvang, sport en cultuur) is aandacht voor kansengelijkheid en (risico’s op) achterstanden, waarin we elkaar versterken door te verbinden.

Wij kijken hoe wij huidige en nieuwe samenwerkingen efficiënter en meer in samenhang met elkaar kunnen organiseren. We investeren in een preventienetwerk. Zo wordt de inzet in het project ondersteuningsroute onderwijs – zorg en de inzet van de kansencoaches uitgebreid van 8 naar 17 (alle) basisscholen in Borger-Odoorn. Ook het ontwikkelen van een lokale visie veiligheid behoort hiertoe.

Een andere ontwikkeling is het intensiveren van de samenwerking met de huisartsen. De huisartsen kennen de jeugdigen en hun gezinnen en zijn een belangrijke verwijzer naar jeugdhulp. In het project aanpak professionalisering van de inzet van de praktijkondersteuner jeugd (POH-jeugd) willen we jeugdigen passend ondersteunen in hun vraag. We willen huisartsen meer ondersteunen bij verwijzingen die zij doen naar de gespecialiseerde jeugdhulp zodat we kunnen kijken of voorliggende voorzieningen ook passend zouden zijn en de jongere alsnog goed geholpen wordt. Wij willen de inzet van de praktijkondersteuners jeugd van 3 naar 8 (alle) huisartspraktijken uitbreiden in Borger-Odoorn.

We willen het voorzieningenniveau van jeugdhulp voor onze jeugdigen op peil houden, zodat er voor iedere jeugdige met een hulpvraag een passend aanbod is. We houden hierbij oog voor het op orde en toegankelijk houden van de jeugdhulp, maar ook de (preventie) voorzieningen. We zetten het komend jaar stevig in op de samenwerking in de Jeugdhulpregio Drenthe en de inkoopregio Zuid-Drenthe.

Het huidige jeugdstelsel in Nederland is niet houdbaar. Er wordt op dit moment door het Rijk met samenwerkingspartners gewerkt aan de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028. Beoogd wordt het bieden van betere en tijdige zorg en ondersteuning én een beheersbaar en daarmee duurzaam financieel houdbaar stelsel. Eind 2022 wordt hervormingsagenda vastgesteld en komt er meer duidelijkheid over de gevolgen ervan.

Wmo
Voor het onderwerp Beschermd Wonen geldt op dit moment nog dat de gemeente Emmen als centrumgemeente verantwoordelijk is. Per 1 januari 2024 wordt het onze inhoudelijke verantwoordelijkheid en daarmee een uitbreiding van taken voor onze gemeente. In BOCE-verband worden er afspraken gemaakt over deze verandering. In 2023 worden de middelen herverdeeld.

Als gemeente moeten wij aansluiten bij en op de ontwikkelingen rondom PGB 2.0. Het persoonsgebonden budget (pgb) is een budget dat mensen met een chronische beperking of ziekte toegekend krijgen om zelf zorgverleners in te huren. Voor het verwerken van de pgb-administratie is een nieuw systeem ontwikkeld. Dit PGB2.0-systeem verzorgt de administratieve ondersteuning van budgethouders, hun zorgverleners, de verstrekkers (gemeente of zorgkantoor) en de SVB bij het beheren van toegekende budgetten en zorgovereenkomsten en het registreren en betalen van zorgdeclaraties.

De verwachting is dat de kosten van leerlingenvervoer toenemen in verband met het vervoer van Oekraïense kinderen.

De verwachting is tevens dat door vergrijzing meer ouderen een beroep gaan doen op ondersteuning vanuit de Wmo-middelen. Ook heeft dit wellicht gevolgen voor het onderdeel woningaanpassingen. Aangezien het aanbod van (nieuwe) levensloopbestendige woningen beperkt is, is de verwachting dat er meer bestaande woningen moeten worden aangepast.

Gezien de huidige ontwikkelingen ten aanzien van de inflatie, verwachten we dat de huidige  contracten (waarin een indexatie is opgenomen), geïndexeerd zullen worden met een hoger percentage dan tot dusver van toepassing was.

Participatiewet
Naar aanleiding van het rapport ‘Participatiewet in Balans’ heeft onze regering de ambitie om de balans in de Participatiewet te herstellen. Menselijke maat, vertrouwen en vereenvoudiging zijn daarbij richtinggevende waarden. Dit zal leiden tot concrete oplossingen in de praktijk, zoals de aanpassing van de kostendelersnorm en binnen redelijkheid giften mogen ontvangen. De menselijke maat staat voorop en dit sluit aan bij onze eigen ambitie om te werken volgens de bedoeling van wetten en regelingen.

Schuldhulpverlening, minima en armoede
Een heel belangrijk thema in 2023 is de inrichting van onze schuldhulpverlening. De gemeenschappelijke regeling van de Gemeentelijke kredietbank zal worden opgeheven op 1 januari 2024. Dat betekent dat we onze dienstverlening opnieuw moeten inrichten.

Nu de bestaanszekerheid van onze inwoners steeds verder onder druk komt te staan, verwachten we meer aanvragen in 2023 in het kader van de Participatiewet, minimavoorzieningen en schuldhulpverlening.

We hebben middelen ontvangen om in te zetten tegen energiearmoede. Deze middelen zullen ingezet worden in 2022/2023.

Preventie: sport en gezondheid
In 2023 gaan we verder met het uitvoeren van het sport- en gezondheidsakkoord en het sport- en gezondheidsbeleid “Gezonde Leefstijl Borger-Odoorn”. Voorbeelden vanuit “Gezonde Leefstijl” zijn de inzet van de combicoaches in het basisonderwijs, het Alzheimer café en de opzet van de ketenaanpak ongezond gewicht in de regio.

Ook wordt er een aanvraag gedaan bij het ministerie van OCSW voor de regeling ‘School en omgeving’. Deze aanvraag raakt de verschillende leefgebieden van inwoners: sport, gezondheid, cultuur én onderwijs. Na honorering van de aanvraag kunnen we in alle dorpen in het veengebied het programma Backpack uitrollen. Backpack is een project vanuit de Regiodeal Zuid- en Oost-Drenthe ter bevordering van kansengelijkheid van inwoners, dat succesvol is uitgevoerd in Valthermond.

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2022 16:51:49 met de export van 10/03/2022 12:33:27