Jeugdhulp
De jeugdzorgkosten zijn van 2020 naar 2021 gestegen met 14%. In 2021 ontvingen 684 jeugdigen één of meerdere vormen van jeugdzorg, dat is 6% meer dan in 2020. Dat de kosten zo hoog zijn komt onder andere doordat de gemeente tot 2022 voor veel jeugdigen met voogdij de jeugdzorg betaalde. Dit betrof 26% van de totale uitgaven jeugdzorg in 2021.
Per 1 januari 2022 is de financieringssystematiek van de jeugdzorg veranderd (wet wijziging woonplaatsbeginsel) waardoor de gemeente 80% van deze jeugdigen financieel kon overdragen naar andere gemeenten. Deze wijziging levert de gemeente in 2022 een voordeel op tussen de € 500.000,- en € 1.000.000,-.
Het grootste aandachtspunt op dit moment is het aantal jongeren in de specialistische GGZ. Ook hier willen we kijken of er andere type hulp passend is waarbij wij de huisartsen willen ondersteunen om een passende verwijzing te doen. We moeten er daarnaast rekening mee houden dat jeugdigen die vanuit een andere gemeente naar onze gemeente verhuizen en al een indicatie hebben, deze volgens de Jeugdwet mogen houden. Dit komt in deze doelgroep relatief veel voor. Hierdoor kunnen wij dit niet beïnvloeden en is deze doelgroep ook niet betrokken geweest bij onze preventieve inzet op bijvoorbeeld scholen in onze gemeente. Jongeren die specialistische GGZ nodig hebben zullen dit behouden.
Wmo
Het aantal inwoners met een Wmo-voorziening is sinds 2018 jaarlijks geleidelijk gestegen naar 1.621 in 2021. Dit is een stijging van 11,6% in 3 jaar tijd. Hierdoor stijgen de totale zorgkosten jaarlijks ook. De gemiddelde zorgkosten per inwoner stijgen ieder jaar licht. Dit wordt veroorzaakt door de jaarlijkse indexatie van tarieven. Door een structurele wijziging in het abonnementstarief per 2020 zijn de kosten voor huishoudelijke hulp fors gestegen. Of dit een aanzuigende werking veroorzaakt, is in de cijfers niet vast te stellen. Wel is dit één van de eerste zorgvormen die ingezet wordt als er door ouderdom problemen met de zelfredzaamheid ontstaan.
De kosten voor begeleiding zijn in 2021 en 2022 iets lager dan voorgaande jaren. Dat komt door het nieuwe inkoopmodel. Dit is slechts een eenmalig effect. De verwachting is dat de kosten voor de Wmo de komende jaren door de vergrijzing verder oplopen en hoger zullen zijn dan de beschikbare rijksbijdrage. Door een gebrek aan levensloopbestendige woningen moeten er meer bestaande woningen worden aangepast. Dit zijn in verhouding extra hoge kosten die ten laste van de Wmo komen.
Participatiewet
Tot op heden hebben ruim 780 huishoudens in de gemeente Borger-Odoorn een energietoeslag toegekend gekregen.
De mensen die op dit moment een uitkering ontvangen hebben een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Dit maakt dat in 2023 en verder extra geïnvesteerd moet gaan worden om deze mensen ook “werkfit” te krijgen om te voldoen aan de vraag naar personeel op de arbeidsmarkt
Begin september ontvingen 378 huishoudens in Borger-Odoorn een uitkering (Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ). Op 1 september 2021 waren dit 420 huishoudens. Dat is dus een daling van 42 huishoudens. Een forse daling dus. De trend lijkt momenteel nog steeds te zijn dat er meer huishoudens uitstromen uit de bijstand dan instromen. In deze cijfers ziet men terug dat de arbeidsmarkt momenteel goed is voor werkzoekenden. De uitstroom naar werk is hoog.
Begin september maakten 486 huishoudens gebruik van de webwinkel. Dat waren er vorig jaar in september 533. Net als bij de bijstand zien we ook bij deze voorziening een afname. Op 14 september 2022 zijn er 486 deelnemende huishoudens aan de webwinkel Meedoen.
Het Jeugdfonds Sport & Cultuur had heel sterk teruglopende aantallen vanwege de corona-maatregelen. Gelukkig is bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur een stijging in 2022 in de aanvragen te zien van 126% ten opzichte van 2021. Er doen dus weer meer kinderen mee aan sportieve en culturele activiteiten in 2022.